Supertoit TOMAT

supertoit tomat

supertoit tomat

Mida peaks sööma, et olla terve ja täis energiat? Toitumisteadlased ütlevad, et just köögiviljad annavad meile elu, kindlustades meid peaaegu kõikide vajalike toitainetega. Need on vitamiinide, mineraalainete, süsivesikute, kiudainete ja valkude allikaks ning sisaldavad ka vähivastaseid fütotoitaineid. Mõned puu- ja köögiviljad on aga eriti kasulikud, võiks lausa öelda “supertoit”. Õnneks kasvavad paljud neist ka meie põhjamaises kliimas.

Saame tuttavaks – supertoit TOMAT.  Tomatis leidub rohkesti C- ja E-vitamiini,   beetakaroteeni ning väga väärtuslikku lükopeeni. Need ained võivad ära hoida palju haigusi, alates silmakaest kuni südamehaiguste  ja vähini. Lisaks sellele tugevdab tomat organismi vastupanuvõimet. Tomatis sisalduv lükopeen, mis annab tomatile punase värvuse, pärsib paljude vähiliikide arengut, vähendab infarkti- ja insuldiohtu, aitab ära hoida veresoonte lupjumist ja teeb palju muud head.

On oluline teada, et organism omastab lükopeeni paremini kuumtöödeldud tomatist. Ka  konserveeritud tomat sisaldab paremini imenduvat lükopeeni kui toores tomat.  Peale selle on lükopeeni omastamiseks vaja rasva. Seega on tomatitoitudele alati soovitav lisada kas törts külmpressitud õli, pisut avokaadot või natuke pähkleid.

NB! Punased, küpsed tomatid sisaldavad beetakaroteeni kuni 4 korda rohkem kui pooltoored, rohekad viljad.  Ja lükopeen moodustub lõplikult  alles vilja loomuliku küpsemise 11. päeval. Siit järeldus – enamikus poetomatites on beetakaroteeni ja lükopeeni vähe. Eelista Eestimaiseid loomulikult valminud ja värskelt nopitud tomateid! Praegu on õige aeg!

Ja lõpetuseks üks huvitav hommikuse tervisepudru retsept. Keeda puder kaerahelvestest ja -kliidest. Kui kaerahelbed on pehmeks haudunud, lisa tükeldatud tomat. Valmis pudrusse sega pisut tükeldatud avokaadot  ja teelusikatäis kanepi-, linaseemne- või tudraõli.  Selline puder maitseb vahelduseks moosiga variandile huvitavamalt  ja on kindlasti tervislikum – lükopeeni omastamine on tagatud ning organism saab mitmeid kasulikke rasvhappeid, sh nii omega-9 kui omega 3. Söö ja naudi!

Rubriigid: Tervis, Tervislik toitumine, Toiduretseptid, Toitumisnõuanne, sildid: , , , , . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>